Jeg må skrive om helvede! Ikke fordi jeg har lyst til det, for mange vil sikkert blive deprimeret ved at læse derom – ej heller, fordi jeg er af den opfattelse, at folk vil overgive deres sjæls frelse til Jesus’ af frygt for at ende i helvede – men simpelthen, fordi Bibelen siger, at de fleste mennesker vil gå fortabelsens vej! De er mere eller mindre uvidende om denne endestation!

Jesus siger: ”Gå ind ad den snævre port; thi bred er den port, og den vej, som fører til fortabelsen, og mange er de, der går ind ad den. Men snæver er den port og smal den vej, som fører til livet, og få er de, der finder den! (Matt.7:13-14)”

Disse varselsord af Jesus forekommer mig særlig henvendt til de kristne. De skal nemlig opsøge de hjemløse, forvirrede og ufrelste mennesker, der ikke kender noget som helst til ’fortabelsens brede boulevard, og som derfor (i dette øjeblik) er direkte på vej til fortabelsens opholdssted: Helvede!

”Der var engang en rig mand,” – sådan begynder Jesus én af de fortællinger, som han ofte bruger for at gøre evangeliet så forståeligt, så selv et barn kan fatte, hvad han har på hjerte.

”Den rige var lige så velhavende, som mange er i dag – ja, han levede simpelthen i den dyreste luksus og gik i det smarteste tøj og holdt de vildeste fester. Han klædte sig omhyggeligt – i purpur og linned’ – (det var de stoffer, som man på Jesu tid kun kunne få i de dyreste butikker – ja, undertiden kunne man kun skaffe sig ’purpur og kostbar linned’ ved at gøre indkøb i udlandet – ja, det var kendt, at man kun kunne få ’det fine linned, purpur, silke og skarlagen’ i Babylon (Åb.18:12).

Denne rige mand ’levede altså hver dag i lyst og pragt’. Det hele gik op i fornøjelser, og han kastede om sig med penge, som han tjente ved sine forretning. Det var derfor påfaldende, at ’man lagde’ en pjaltet, fattige mand lige uden for porten til hans hus. Nogle anbragte hver dag denne lasede sjæl ved dørtærskelen til den rige mands flotte villa i håb om, at rigmanden skulle få øje på ham, for han var fuld af sår og væskende, blodige ar over det hele.

Ingen regnede denne udstødte sjæl for noget, men det underlige ved hele denne historie er, at ganske verden kender i dag den fattige mands navn (han hedder Lazarus) – men den rige mands navn er fra begyndelsen gået i glemmebogen!

Det nævnes ingen steder, og hans sørgelige skæbne er ukendt for de fleste. (Han er med hele sit overdådige luksusliv endt i glemselsens store hav). ”Der var engang en rig mand,” siger Jesus, ”men han er der ikke mere.”

Mens han endnu var i live og rasede med sine dyre køretøjer ind og ud af porten til sin fornemme beboelse, kunne han ikke undgå at lægge mærke til den pjaltede skikkelse, der lå i rendestenen. Men han ser ham ikke; ’penge gør blind!’ er pointen i Jesu’ historie.

*

”Den rige skal forgå som græssets blomster,” siger apostlen Jakob. ”For solen står op med sin glødende hede, og den svider græsset af, så dets blomster falder, og deres skønhed forsvinder; således skal også den rige visne på sine veje (Jakob 1:10-11).” Han fortsætter: ”Er det ikke de rige, der undertrykker jer?” spørger han i samme åndedrag. ”Er det ikke dem, der slæber jer for domstolene? Er det ikke dem, der spotter det skønne navn, som er nævnt over jer (Jak.2:6-7)?” Og han slutter: ”Til jer, der er rige, siger jeg: ”Øjeblikket er kommet, hvor I kan begynde at græde og jamre over den elendighed, der venter jer! Jeres rigdom skal rådne op, og jeres fine garderobe blive ædt op af møl! Jeres guld og sølv skal ruste op – og kun rusten skal blive tilbage som bevismateriale imod jer – ja, rusten skal æde jer op som ild (Jak. 5:1-3).”

”I bliver jo ved med at samle jer rigdom, selvom I står lige foran dommedag! Det skriger til himlen, at I holdt den løn tilbage, som arbejderne skulle have haft for at pukle på jeres marker! Mens deres råb om hjælp har nået Gud (v. 3-4).”

”I lever jeres liv i luksus og forkæler jer selv – nøjagtig ligesom man føder et dyr op, der skal slagtes. I har dømt den uskyldige til døden, uden at han gjorde modstand (v. 5-6).

… og den rige mand i Jesu fortælling levede videre i sine verdslige fornøjelser uden at skænke den fattige mand, der lå uden for porten til hans hus en tanke. Lazarus for sin del drømte kun om at få lov til at spise sig mæt i køkkenaffaldet fra den riges mands overdådige husholdning – men gadehundene var hurtigere end ham. De ryddede i løbet af ’no time’ husets skraldespande – ja de slikkede med en rasende vildskab resterne op fra det, som blev smidt hen til den fattige stakkel – ja, endog hans hjælpeløse hænder og fødder og åbne sår kom under hundenes behandling, når de tog for sig af affaldet fra den rige mands bolig… indtil den dag, da den fattige Lazarus lå så underlig stille, da en af rigmandens biler kørte ud af porten.

HØJE MÆND MED ENGLEVINGER

”Lazarus er død,” siger folk, som går forbi den livløse skikkelse på gaden – og der er enkelte, som bliver ved med at påstå, at de har set ’hvide skikkelser’ bøjet over den døde mand i rendestenen. ”Vi har set høje mænd med englevinger som bærer Lazarus op til himlen,” påstår nogle, ”og vi har set, at fader Abraham tager imod dem, og at han personligt fører dem ind i herligheden,” siger andre.

Sådan går rygterne ved Lazarus’s død, og den rige mand lytter kun med et halvt øre til den megen snak. Han har travlt med at klæde sig om til aftenens fest. ”Gæsterne kommer snart,” siger han. ”Sørg for at bringe liget af vejen, inden de dukker op.

”Det er sket! Lyder svaret.

”Hvem har gjort det?” den rige mand er forbavset. ”Den fattige stodder kender jo ikke en sjæl. Hvem har slæbt ham bort?”

”De siger, at det er de høje, lyse mænd, som bar ham bort.”

”Jaså! De høje, lyse engle bar Lazarus bort.” Den rige mand ler spotsk. ”Han har åbenbart fået en kongelig begravelse. Det skal jeg fortælle mine gæster i aften. De vil more sig kosteligt!”

Imidlertid blev aftenens fest aflyst. Den rige mand fik et ildebefindende. Dagen efter døde han.

”Også den rige døde og blev begravet,” fortæller Jesus.

*

”… og dette er slutningen på den historie,” mener folk. Vi har nu hørt om de to hovedpersoners endeligt: Den rige mand og den fattige mand; de er nu begge døde, og så er der ikke mere at fortælle om dem…

Dette vil i alle tilfælde være den rige mands version af denne fortælling. Men det er ikke Jesu version! Han fortsætter med at berette, hvad de to mænd oplevede efter døden, og han fortæller derfor ufortrødent videre:

SPIS, DRIK OG VÆR GLAD

Den rige mands død og begravelse var en stor begivenhed; mange mennesker deltog! Der var en tydelig forskel på de to hændelser: Den fattige mand, Lazarus, hvis bortgang ingen vidste noget om, og den navnløse rigmand, hvis jordefærd samlede hundredes af sørgende mennesker.

Derfor fortalte Jesus denne lignelse: ”Der var engang en rig mand, der fik en god høst på sine store marker. Han blev pludselig bekymret og spekulerede på, hvad han nu skulle gøre? ”Jeg har simpelthen ikke plads til det hele,” tænkte han – men så lyste han pludselig op: ”Nu ved jeg det,” sagde han til sig selv. ”Jeg river de gamle lader ned og bygger mig nye lader, som er større! Så kan jeg få plads til kornet og mange andre ting – og så kan jeg endelig sige til mig selv: ”Så, min gode ven! Nu har du alt, hvad du har brug for i de næste mange år. Nu skal du bare slå dig til ro; spis, drik og vær glæd!” Men Gud sagde til ham:

”Hvad er det, du forestiller dig? I nat skal du dø! Hvem skal så have alt det, du har samlet sammen? Ja, sådan går det alle dem, der kun tænker på at blive rige – men som aldrig bli’r det i Guds øjne (Luk. 12:16-21, parafrase).”

”Den rige mand slår nu sine øjne op i dødsriget – og han har det forfærdeligt, (fortsætter Jesus sin fortælling. ”Han pines grusomt i sin fortabte sjæl, for han har altid haft den forestilling, at den dag han dør, så er altid forbi. Men nu vågner han op til en helt anden smertefuld virkelighed – og det værste er, at han langt borte får øje på Abraham, der sidder i fortrolig samtale med Lazarus, der nu ser helt anderledes lykkelig ud.

*

Jesus fortsætter denne beretning og siger nu, at den rige mand råber i sin store nød og smerte til Fader Abraham: ”Hjælp mig! Send Lazarus herover, så han kan dyppe blot fingerspidserne i vand og bare fugte mine sprukne læber, for jeg er ved at gå til i denne flammende hede!”

Men Abrahams svar er afvisende: ”Mit kære barn! Jeg kunne aldrig så meget som tænke på at sende Lazarus til dit sted. Husk på, at du har nydt alt det gode, mens du levede, og stakkels Lazarus, som fik alt det dårlige. Nu er det hans tur til at have det godt – mens du er blevet overladt til det sted, hvor der kun er smerte og plage!”

”Desuden,” fortsætter Jesus sin historie om den rige mands tragiske skæbne, ”er der en dyb kløft imellem os. Selvom vi ville, kunne vi ikke komme over til jeres pinested. Og I kan heller ikke komme herover til vores velsignede sted. Afgrunden hindrer os deri!”

Da brister det for den rige mand, og han synker sammen i smerte. ”Så vil jeg gerne bede dig, Fader Abraham,” stønner han, ”at du sender Lazarus hjem til mine fem brødre. Han må absolut advare dem. Ellers ender de også på dette forfærdelige sted.”

Men Abraham svarer: ”De har jo allerede Skrifterne. De kan bare læse, hvad der står i dem (v.29, parafrase).”

”Nej!” råber rigmanden. ”Det er ikke nok! Men hvis der kommer en til dem fra de døde, så vil de omvende sig.”

Abraham svarer: ”Hvis de ikke vil høre på Moses og profeterne, så lader de sig heller ikke overbevise af én, der er stået op fra de døde.”

REGERINGEN REJSER SKAMLØSHEDENS BANNER

REGNBUEBANNERET, der står for oprøret mod Guds skaberorden, og som hylder en livsstil, der ifølge Bibelen er ’vanærende’ og ’uren’ (Rom.1:24) gik atter i august 2014 til tops på én af de to flagstænger foran folketinget. Flaget, som står for en (set fra Bibelens synsvinkel) ’naturstridig og skamløs’ seksuel drift (v.26-27) blev (på trods af megen kritik hejst på selve lørdagen i ’pride-ugen’.

Den danske regering gav hermed sit samtykke til, at det (som Ny Testamente stempler som et ’urent begær og en forvildelse… v.27) ophøjes til en fest, som regeringen ’flager for’ – ja, det, som apostlen i det omtalte bibelafsnit, nævner som noget ’usømmeligt’, byder folketinget velkommen ved at flage (for denne urene drift) og tilmed at ’ligestille med Dannebrog’, idet man på den anden flagstang ved indgangen til parlamentssalen, hejser det danske flag.

Det danske folketing kender Guds retsordning, at de, der handler således, fortjener straf; alligevel ikke blot gør de disse ting, men de giver endogså dem, der handler således, deres bifald (v. 32).”

I august har Folketinget hejst regnbueflaget på trods af, at flere sponsorer har trukket støtten til Copenhagen Pride. Det oplyser Folketinget i en pressemeddelelse, hvori formand for Folketinget Søren Gade (V) understreger, at flaget ’først og fremmest’ repræsenterer en sag – og ikke en organisation.

”Jeg har den opfattelse,” erklærer Søren Gade, ”at det er vigtigt at holde fokus på sagen, nemlig friheden til at være den, man er, og leve det liv, man vil.” Derfor har et flertal i Præsidiet valgt, at Folketinget flager med regnbueflaget om lørdagen i pride-ugen.

Flaget blev hejst i en af de to flagstænger der står foran hovedtrappen til Folketinget. Der flages samtidig med Dannebrog på den anden stang. Spørgsmålet om, hvorvidt der skal flages eller ej, er blevet diskuteret i kølvandet på den sponsorflugt, de homoseksuelle oplevede, hvor næsten hver anden sponsor har trukket sig.

Buddet kom efter en sag, hvor Copenhagen Pride i starten af året spurgte alle sponsorer om deres syn på konflikten: Israel og Palæstina. Hvis de ikke kunne ’give et tilfredsstillende svar’ kunne de ikke partner med Copenhagen Pride (lød det dengang). Siden undskyldte organisationen for denne kommunikation, som de kaldte: ’fyldt med fejl’.

Flere virksomheder, herunder Netto, Mærsk og Novo Nordisk har trukket dens støtte til Copenhagen Pride efter en kontrovers om holdningstagen til konflikten mellem Israel og Gaza. Copenhagen Pride bad oprindeligt sine samarbejdspartnere om at tage stilling til denne konflikt – men trak senere udtalelserne tilbage og meddelte, at partnerne alligevel ’ikke skulle vælge side’!

Denne kontrovers har også ført til, at Copenhagen Prides tidligere forperson og talsperson, Lars Henriksen, er trådt tilbage fra sin post. Beslutningen om at flage med regnbueflaget gælder foreløbigt for 2024. Sagen vil først blive taget op til vurdering næste år.

Med regeringens beslutning om ’at udvide adgangen’ til at flage på Folketingets flagstang foran selve indgangen til Christiansborg tages der – med de homoseksuelles regnbuebanner – et kæmpemæssigt moralsk skridt i den forkerte retning. Det drejer sig nemlig ikke blot om et ’nationalt flag’ eller et banner for en politisk organisation (som f.eks. EU-flaget eller FN-flaget) men et flag, som propaganderes med en åbenlys overtrædelse af Guds lov. Det er et flag, som går ind for en massiv modstand mod ét af Bibelens kærnepunkter, der står nævnt allerede i Det gamle Testamente (på Bibelens andet blad), hvor der står skrevet: ”Derfor forlader en mand sin far og mor og holder sig til sin hustru, og de to bliver et kød (1.Mose 2:24 og Matt.19:5 samt Ef.5:31).

Det flag, som den danske regering vil hejse i august 2024 foran Folketinget, har seks farver, som skal repræsentere regnbuen. Amerikaneren, Gilbert Baker, fjernede i 1979 af praktiske grunde den syvende indigoblå farve (som står for Guds Ånd og Guds fred) fra den homoseksuelle regnbue – så at dette flag aldrig kan repræsentere ’Guds regnbue’ – men kun den forfalskning, som er de homoseksuelles aktuelle symbol.

Regnbuen med de syv farver er et ukendt fænomen for den danske regering. De kender kun til ’den pjaltede efterligning’, som de homoseksuelle har skabt, og frasiger sig altså Guds syvfarvede bue, som Bibelen står for.

Læs under Retsopgøret artiklen: ’OPVÅGNINGS-ØJEBLIKKET(http://medgrundlovskallandbygges.dk)

Tlf: +45 30 15 38 68, email: johnynoer@hotmail.com

Med Grundlov skal Land bygges: konto nr.9790 – 0003445526

NOTA BENE:

Ønsker du at være medlem af Grundlovsforeningen, kan du tilmelde dig på: mail@mgslb.dk. Kontingent: årligt 250 kr. (for pensionister og studerende 125 kr.)

Næste udgivelse af ’Profetisk Journal’ og ’Med Grundlov skal land bygges’ er fredag, d.20.09.2024.

Kategorier: Uncategorized

0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *