HVEM STÅR BAG ATTENTATET PÅ TRUMP?

Allerede dagen efter, at attentatet på USA’s præsidentkandidat (den tidligere præsident Donald Trump) er løbet over hele verdens TV-skærme, – lød de første røster med spørgsmål til CIA’s sikkerhedstjeneste, hvorvidt ’beskyttelsen af Donald Trump var tilstrækkelig effektiv?

”Har alle ’høje positioner’ i området være sikret?” lyder det første spørgsmål til sikkerhedsfolkene. ”Vi bemærker, at den ’højtliggende tagterrasse’, hvorfra gerningsmanden opererede, ikke var bevogtet! Herfra fik ’den bevæbnede person’ fri adgang til at rejse sig uden at nogen greb ind! Han fik lejlighed til ’at løfte en riffel (på trods af, at adskillige i mængden råbte advarende til de (på det modsatte tag stationerede) skarpskytter! Den bevæbnede person fik yderligere anledning til ’at tage sigte’ og ’affyre flere skud’ før sikkerhedsfolkene reagerede.

*

Som hele verden blev vidne til, overlevede Donald Trump, det nøje planlagte attentat, men den dræbende kugle, der strøg gennem hans ene kind (og berørte hans øre) havde oprindelig sigte på hans hjerne, og ville have slået ham ihjel på stedet, hvis ikke (som Donald Trump selv udtalte det): ”Det var Gud, der bevarede mig!”

Tilbage står nu CIA’s sikkerhedsfolk og skal give svar på de fem spørgsmål, som bliver stillet af ganske almindelige borgere (der ikke har nogen speciel forstand på at tage de sikkerhedsregler, som enhver præsidentkandidat i USA har behov for).

  1. Var alle ’høje positioner’ ryddet for ’truende elementer’ i en vis afstand fra attentatstedet?

  2. Hvorfor var netop den mest udsatte ’tagterrasse’ ikke overvåget?

  3. Hvordan kunne en ’ukendt trussel’ pludselig dukke op på denne position?

  4. Hvorledes er det muligt, at gerningsmanden (på trods af mængdens advarende råb) har mulighed for (og tid til) at 1) fremtage et gevær, 2) løfte riflen og 3) tage sigte uden at nogen hindrer ham?

  5. … og sidst men ikke mindst: ”Hvorledes har gerningsmanden været i stand til at affyre otte skud (hvoraf det ene kun var millimeter fra at nå sit mål) før sikkerhedsfolkene reagerede.

I alt, hvad der herefter bliver sagt og skrevet om attentatet på Donald Trump, forbliver disse fem spørgsmål i sagen, som gåder (der hviler som en stadig anklagende skygge), der fordrer en løsning!

ET BIBELSK ATTENTATET

Bibelen fortæller om et lignende attentat, som blev planlagt mod Paulus men blev hindret af de romerske myndigheder, som tog deres ansvar over for borgerne alvorligt.

Apostlen beretter, at han på et tidspunkt ved nattetid fik besøg af den levende og opstandne Kristus, som forklarede ham, at han ikke skulle være bange – men der ville den følgende dag finde et møde sted mellem 40 jøder, der stiftede en sammensværgelse, hvor de lovede hinanden, at de hverken ville spise eller drikke, før de havde fået slået ham (Paulus) ihjel (Ap.G. 23:11-13, parafrase).

”Men du skal ikke være bange,” sagde Jesus. ”Jeg vil føre dig til Rom, hvor du skal vidne om mig på samme måde, som du nu har gjort i Jerusalem (v.13).”

*

Den følgende dag samledes rigtig nok de 40 jøder sig, og de lovede hinanden, at de hverken ville spise eller drikke, før de havde fået slået Paulus ihjel. Derefter gik de 40 mænd hen til det jødiske råd og sagde: ”vi har afgivet løfte om ikke at spise noget, før Paulus er slået ihjel. Nu skal I prøve at overtale den romerske kommandant til at føre Paulus, (som han holder fangen) hen til det jødiske råd under påskud af, at I vil have kendskab til flere detaljer i denne sag! Så skal vi nok sørge for, at han bliver dræbt, inden han når frem (v.13-15, parafrase).”

Men en ganske ung mand – en søstersøn til Paulus – hørte om det morderiske baghold, og han begav sig øjeblikkeligt ind i den romerske borg og advarede Paulus. Apostlen sendte den unge mand videre til den romerske kommandant, og denne trak ham til side og sagde: ”Hvad har du at fortælle mig?”

”Jøderne har lagt en plan,” svarede drengen. ”De vil bede dig om at føre Paulus hen til rådet i morgen under dække af, at de vil afhøre ham igen! Men du skal ikke tro på dem, for en gruppe på mere end 40 mænd ligger i baghold for at få fat i ham. De har aflagt ed på, at de hverken vil spise eller drikke, før de har fået slået ham ihjel. De ligger allerede parat og venter nu kun på dig!”

Kommandanten lod drengen gå med ordene: ”Du må ikke sige til nogen, hvad du har fortalt mig.” Så tilkaldte han med med det samme to officerer og sagde: ”Sørg for at gøre 200 soldater klar sammen med 70 ryttere og 200 bueskytter. De skal være parate til at tage til Cæsarea klokken ni i aften. I skal også sørge for en hest stil Paulus, så han kan blive bragt til guvernøren i god behold (v. 23-24, parafrase).”

Dette er (kort fortalt) Bibelens beretning om, med hvilken omhu den romerske myndighed sørgede for, at beskyttelsen af ’en truet mand’, blev varetaget til det yderste!

Er en sådan beskyttelse af ’en truet præsidentkandidat’ blevet gennemført efter den givne norm? Det er et spørgsmål, som CIA må svare på!

BILLEDET DER LØB VERDEN RUNDT

Donald Trump er formentlig en mand, der ikke er let at beskytte,” udtaler en PET-chef i Danmark. Om han er en ’nem person’ at holde hånden over, eller han er ’en vanskelig person’ at sikre mod attentatforsøg, er sagen underordnet! Myndighederne har det fulde ansvar for, at en hvilken som helst person, der stiller op til den amerikanske præsidentpost, skal kunne arbejde frit og uhindret uden at sætte livet på spil.

Er dette sket i Pensylvania, hvor Trump blev skudt (men slap ved et mirakel levende fra attentatet) ? Næppe! Amerikanske sikkerhedseksperter mener ikke, at Secret Service stillede med et fuldt udbygget sikkerhedshold ved vælgermødet i Butler, hvor en riffelbevæbnet mand fik ’næsten fri adgang’ til et ’højtliggende sted’, hvorfra han kunne få ram på Donald Trump.

Billedet af den blødende Trump, der står med knyttede næver i vejret og råbte: ”Fight! Fight! Fight!” (kæmp, kæmp, kæmp) løb siden verden over med spørgsmålet: ”Løste Secret Service sin bundne opgave den dag – eller er de amerikanske myndigheder skyldige i en pligtforsømmelse, der næsten kostede Trump livet?

Der gik ikke lang tid efter det skræmmende attentatforsøg, for kritikken begyndte at hagle ned over Secret Service. Denne institution – sikkerhedstjenesten – har nemlig som ’sin primære opgave’ at sørge for 1) præsidentens sikkerhed, 2) ekspræsidentens sikkerhed og 3) præsidentkandidatens sikkerhed!

Mere tydeligt kan sikkerhedstjenestens formål og opgave ikke forklares!

På denne baggrund stilles spørgsmålene i dag således: ”Hvordan er gerningsmanden sluppet igennem Secret Services sikkerhedsnet og ikke blevet opdaget i tide? Hvorledes er han uhindret nået op på et nærtliggende tag (blot 100 meter fra Trumps position) uden at blive standset?

Dette vil medierne i de følgende uger beskæftige sig med. Jamen, skal de troende blande sig i disse forhold? Er det ikke kun politikernes opgave? (spørger folk)

Svaret vil jeg prøve at give i det følgende, idet jeg vil søge at appellere til det begreb, som kaldes ’sund fornuft’.

SUND FORNUFT

Så er det sket! Det, vi har talt om ’rent internt’ (og gennem nogen tid), har pastor Kjetil Fleten fra Århus nu lagt ’åbent ud på nettet’, så at alle og enhver (blandt de troende) kan læse den glædelige nyhed, at ’foreningen med grundlov skal land bygges’ har besluttet at stifte et nyt politisk parti. Det nye parti hedder allerede: ’Sund fornuft’ – og det er som sådan, at det træder frem i offentligheden. Pastor Kjetil Fleten tilføjer i den forbindelse:

Vi har nemlig hørt, at der fra politisk hold er blevet sagt, at Gud har vigepligt!”

*

Siden 2014 har Dansk Folkeparti én gang om året indkaldt folketinget til en såkaldt forespørgselsdebat om de værdier, som vort danske samfund bygger på! I 2019 blev den debat i høj grad præget af tidligere udlændinge – og integrationsminister, Matthias Tesfayes, som gentagne gange udtalte: ”Gud har vigepligt, når religion og demokrati støder sammen!”

Denne udtalelse faldt åbenbart i god jord hos statsminister, Mette Frederiksen, som i sin indledende tale erklærede: ”Demokrati og folkestyre i vor grundlov står over religion!” Hun fortsatte: ”

”Vor tidligere ordfører har formuleret det utrolig klogt og præcist, nemlig, at ’Gud har vigepligt’. Statsministeren slutter: ”Der er ikke noget, der står over Folketinget eller over Grundloven!”

Man kan ikke påkalde sig, ligegyldigt hvilken religiøs baggrund man måtte have (særlige privilegier eller særlig ret til at undertrykke andre), fordi man har en religion! Det er her i huset, lovgivningen vedtages, ingen andre steder.”

*

I forbindelse med Statsministerens blasfemiske erklæring (Gud har vigepligt) tilføjede hun disse ord: ”Der er ikke noget, der står over folketinget eller over grundloven!”

Da Johannes Døberen stod frem i Judæa ørken, og beredte vejen for Herren, sagde han blandt andet: ”Et menneske kan intet tage, uden det bliver givet ham fra himlen (Johs.3:27).” Han tilføjer: ”Den, der kommer ovenfra, er over alle; den, der er af jorden, han er af jorden og taler af jorden. Den, der kommer fra himlen, er over alle!”

Medens vor statsminister vil fortælle os, at der ikke er noget, ’som står over vort folketing eller grundloven’, så siger Bibelen ganske klart og tydeligt med Jesu egne ord: ”I er nedenfra, jeg er ovenfra; I er af denne verden, jeg er ikke af denne verden!” (Johs.8:23) … og apostlen Paulus sætter tingene på plads ved at erklære: ”Det første menneske var af jord; det andet menneske er fra himlen!” (1.Kor.15:47-49)

Når ’den, der kommer ovenfra, er over alle’, så er både statsminister, folketing og grundlov underlagt en højere magt Det vil også den danske regering komme til at erkende – nemlig dette: ”Han lader tider og stunder skifte, afsætter og indsætter konger, giver de vise deres visdom og de indsigtsfulde deres viden (Dan.2:21).”

*

Derfor er det nu kommet dertil, at der er røster fra folket, som mener, at ’enevældens tid er forbi’ – forstået på den måde, at foragten for den jævne mands tro og gudsdyrkelse ikke finder genlyd i den danske grundlov.

Tværtimod! Grundloven understreger nemlig, at ’ingen borger kan på grund af sin trosbekendelse… berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige eller politiske rettigheder (grl. paragraf 70). Ordlyden i denne paragraf af religionsfrihedens hovedbestemmelse indeholder bl.a. udtrykket (eller formuleringen): ’berøves adgang til’.

’Berøves’ har at gøre med, at der er noget, der ’stjæles’. Det omfatter, at der er et ’røveri’, der finder sted.

Der er i dag politikere, som er gået på ’røvertogt’ for (helt bevidst) at ’frarøve’ borgerne nogle af de ’politiske rettigheder’, som de har opnået gennem slægternes kamp for bedre borgerkår. Derfor vil disse borgere nu have adgang til ’huset’ (Christiansborg) ved at stifte et politisk parti, som kaldes ’sund fornuft’, og dermed gøre en indsats for at standse det omfattende ’røveri’, som i øjeblikket finder sted blandt de styrende.

”Grundloven er,” siger vi, ”evangeliets politiske ansigt.” Da 300 borgere i sin tid dannede den forening, som kaldes ’med Grundlov skal land byttes’, så de frem til den dag, hvor de (sammen med andre ligesindede borgere) kunne danne et politisk parti, for indefra at dæmme op for det, som profeten Esajas kalder ’ulykkeslove’. Det her omtalte skriftord lyder i al sin bryske korthed således:

”Ve dem, der giver ulykkeslove og fører uret til bogs, for at trænge de ringe fra retten og røve de armes ret i mit folk, at enker kan blive deres bytte og fædreløse plyndres (Esajas 10:1).”

Det skal simpelthen forstås på denne måde: Det får en grusom ende for de elendige politikere, der misbruger deres magt til at udstede den ene (for folket skadelige og uretfærdige) lov efter den anden (v.1, parafrase).

Bibelen siger: ”I undertrykker de svage og udnytter de hjælpeløse i folket! I udplyndrer enker og stjæler fra de forældreløse børn ved at bruge deres penge til jeres ambitiøse projekter.”

”Men,” fortæller Esajas: ”Hvad vil I gøre når straffen kommer? Når en katastrofe rammer jer med et brag!

Hvor vil I så flygte hen for at hente hjælp? Hvor tror I, at I kan gemme, hvad i har skrabet sammen i den hullede statskasse? I ender i fangehullet eller falder i den krig, der hænger over hovedet på jer! Men det er ikke nok! Guds vrede har stadig ikke lagt sig!”

*

Reaktionen på Statsministerens udtalelse kom især til syne ved ét af de politiske partiers ordførers standpunkt, der lød således: ”Når Statsministeren siger, at ’Gud må vige’, er jeg ikke af samme opfattelse! Det danske samfund hviler på sunde, frie, kristne værdier… så jeg kommer aldrig nogensinde til at sige, at vor kristne Gud har vigepligt!”

Det er ’sund fornuft’, som enhver kan forstå, og når Statsministeren forklarer, at hun her har talt om ’religion’ (i almindelighed), så står det fast, at hun dermed erklærer, at sætningen: ’Gud har vigepligt’ er ’utrolig klogt og præcist formuleret’. En sådan (blasfemisk)udtalelse skal ikke blot fejes af bordet! Den vil vedblive at forfølge hende…

Det nye politiske parti ’Sund Fornuft’, agter derfor ikke at køre ind på et vigespor! Det har ikke i sinde at lade sig skræmme til ’at gøre holdt’ for at lade uret og vantro passere!

”Statsministerens udtalelse viser, at hun ikke forstår de åndelige færdselsregler, og at hun dermed er til fare for folk og land,” skriver pastor Kjetil Fleten i en kommentar. Han tilføjer: ”At sætte sig selv over Gud er åndelig vanvidskørsel, og styringen må tages fra hende. Det er sund fornuft.”

GUD HAR SAT SIG TYDELIGE SPOR

”Det, som kan erkendes om Gud, ligger nemlig åbent for dem; Gud har jo åbenbaret det for dem!” (Rom. 1:19).

Det vil faktisk sige, at vore politikere (og de, der styrer) ifølge Bibelen er uden undskyldning! De har åben adgang til alt, hvad de gerne vil vide om Gud; de kan bare åbne øjnene og se sig omkring og lægge mærke til alt, hvad han har skabt – så vil det gå op for dem, at der er en skaber, som står bag alt det skabte! (v.20, parafrase)

”Selvom Skaberen er usynlig, så har mennesket siden verdens skabelse kunnet se og fatte Guds evige kraft og guddommelighed ud fra de ting, han har gjort (v.20, parafrase).” Ingen kan altså undskylde sig med, at ’de ikke kender noget til Gud’. (Det er i virkeligheden den dårligste undskyldning, man kan stille med) for han har sat sig så tydelige spor i skaberværket, at man umuligt kan undgå at lægge mærke til dem (v.20, parafrase).

Apostlen fortsætter sin anklagetale over for mennesket, der (stadigt) nægter at kende noget til Gud og tilføjer: ”Skønt de kendte Gud, ærede eller takkede de ham dog ikke som Gud, – og deres tanker blev tomme, og deres uforståelige hjerte blev formørket (Rom.1:21).”

De lader altså som om, at de ikke kender ’noget som helst til Gud’; derfor viser de ham hverken respekt eller taknemmelighed, og deres tåbelige tankeverden fører dem til sidst ud i et tomt og indholdsløst liv. Bibelen siger, at ’de ved godt, hvem Gud er’ (v. 21, parafrase) – men de kunne ikke få sig selv til at ’tilbede eller takke ham (v.21, parafrase). ”Derfor,” slutter apostlen, ”er mange mennesker blevet snæversynede, indskrænkede og tomhjernede.”

SKAL DEN KRISTNE BLANDE SIG I POLITIK?

Hvis vi er imod, at kristne beskæftiger sig med politik, så er vi imod Pauli lære om, hvorfra mennesker henter deres tanker om det, ’som er godt, og det, som er ondt’. Apostlen siger i den forbindelse følgende:

”Når de, som ikke kender Guds lov, alligevel gør, hvad loven foreskriver, viser det, at de ’følger deres egen indre lov (Rom. 2:14, parafrase).”

Det vil sige, at folk instinktivt gør det, som står nedskrevet i loven og dermed beviser, at ’loven er indbygget i deres menneskelige natur. De er født med loven i sig! Det er deres samvittighed også et bevis på, for de diskuterer ustandselig med sig selv om, hvad det er rigtigt og forkert!

Ny Testamente erklærer derfor, at mennesker ’uden at have loven er sig selv en lov; de viser jo, at den gerning, som loven kræver, står skrevet i deres hjerter, idet deres samvittighed vidner derom, og tankerne indbyrdes anklager eller også forsvarer hverandre…’ (Rom.2:14-15).

Mennesket ved altså udmærket, hvad der er godt, og hvad der er ondt, og han (eller hun) står til ansvar overfor denne naturlige viden, – ja, han bør (under alle omstændigheder) ikke forholde sig tavs, men give til kende – selv på tinget – hvad han i sit hjerte ved om disse forhold.

*

Borgerne har (derfor) ret til at forene sig i samfund, for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning…” forklarer Grundloven (paragraf 67), og det er en given og universel ret, som intet ministerord kan ændre eller sløjfe, ej heller med et påbud om, at nu skal ’Gud sættes på et vigespor.”

Retten gælder (helt aktuelt) især begrebet, at man kan ’forene sig’. Det vil sige ’slutte sig sammen’. Og netop dette er nu ved at ske; de troende melder ud, at de vil ’samles’ (for at gøre Guds vilje med hensyn til lovgivningen i vort land, som har vist sig at efterjage en så antikristelig retning, at det vil ende med en dødskult, der truer med at lægge folk og land i et politisk mørke).

NATURLOVE KOM FØR DE BORGERLIGE LOVE

Paulus er altså en tilhænger af denne naturlige, medfødte lov, som bor i ethvert menneske (og som melder sig i samvittigheden hver gang den udfordres).

De første kirkefædre talte ofte om denne naturlov. John Chrysostomos (d. 407) troede (med en brændende overbevisning), at ’enhver person havde en åben adgang til naturens egne love, som boede i ham’. Han skriver således: ”Da Gud i begyndelsen skabte mennesket, placerede han indeni ham naturens egne love. Disse ’naturlove’ eksisterede altså før de ’borgerlige love’ kom på banen og er som følge deraf deres dommer.

Med andre ord: Mennesket er skabt med en ’sund fornuft’ og er fra begyndelsen ’veludstyret’ til at kunne skelne mellem godt og ondt – og det er denne ’naturlige evne’, som det nye, politiske parti henvender sig til i dag! ’Det sunde omdømme’, som allerede forsvares af Augustin (354-430), adskiller den ’timelige lov’ fra den ’evige lov’, som er indbygget i det menneskelige sind af Skaberen selv.

Kain var f.eks. fuldstændig klar over, at mordet på hans bror, Abel, var ’en ond handling’.

*

Kain og Abel var de to første unge mænd i verden. De voksede op sammen. Abel blev hyrde og Kain blev bonde. En dag stillede Kain med noget af den bedste afgrøde, som han havde høstet på marken, og han gav det til Gud. Abel kom også med det fineste af sine nyfødte lam.

Gud lagde mærke til Abel og hans gave, og det havde hans behag, at det var ’et slagtet lam’. Derimod så han ikke til Kains offergave, som bestod af frugt og korn (og altså ikke indeholdt det blod, som er det eneste, der kan rense for synd).

Kain blev vred over Guds måde at adskille de to ofre på – og i sin vrede kunne han ikke lade være ’at stirre ned i jorden’.

”Hvad er du så vred over?” spurgte Gud. ”Hvorfor kigger du hele tiden væk? Du ved, at du roligt kan se enhver i øjnene og ikke behøver at gå rundt med sænket hoved, men kan løfte hovedet frit, hvis du handler ret.”

”Men handler du dårligt,” fortsatte Herren, ”så ligger det onde på lur ved døren – og et vil til hver en tid prøve at få fat i dig – men du er stærkere end synden – ja, du er bestemt til at herske over den.”

*

Men Kain var ikke til at tale til. Han yppede hele tiden kiv med sin broder, og en dag, da de var sammen ude på marken, sprang Kain pludselig ind på livet af ham og slog ham ihjel…

Nu spurgte Gud Kain: ”Hvor er din bror Abel? Jeg ser ham ikke mere vogte sine får!”

”Det ved jeg ikke!” svarede Kain. ”Skal jeg gå rundt og passe på ham?”

Gud fortsatte: ”Hvad har du dog gjort? Hør selv! Din brors blod skriger til mig fra jorden. Fra nu af er du forbandet fra marken, som åbnede sit gab og drak din brors blod. Når du fremover prøver at dyrke den, vil den ikke længere skænke dig sin kraft. Du er dømt til at flakke rastløs rundt på jorden uden at høre hjemme noget sted!”

”Den straf er for hård,” råbte Kain. ”Den er ikke til at bære! Den overlever jeg ikke! Hvis du jager mig væk fra marken og væk fra dig, og jeg i al fremtid skal flakke om på jorden, er min straf ikke til at bære.”

Denne beretning om Kain, det første menneske, som blev født ind i denne verden, og som var en hensynsløs morder, taler meget til det moderne menneske!

LIVETS ÅNDS LOV

Vi, som tilhører Herren, vil imidlertid aldrig nogensinde blive straffet af Gud. Vi bliver aldrig fordømt (som de ødelagte syndere, vi i virkeligheden er). Det er lønnen for ’at tilhøre Jesus Kristus’! Han tog al vor ’snavsede synd og lammende skræk for den kommende dom’ på sig!

Med ham er vi kommet under en ny lov. Den hedder: ’Livets Ånds Lov, og den har for evigt frigjort os fra den lov, som vi ellers var under. Den hedder ’syndens og dødens lov (Rom. 8:1-2, parafrase).

Det er med dette i mente, at vi nu (med stiftelsen af det nye politiske parti, som hedder ’Sund Fornuft’) bevæger os ind i selve huset, hvor lovgiverne samles, for dér at lade vor røst høre. Vi længes nemlig efter, at den lov (som hedder ’Livets Ånds lov’) må komme til orde, og det vil ske, hvis de repræsentanter, som er valgt til at stå for det nye parti, vil lade ’et fornuftigt ordfalde.

Det kan ikke være rigtigt (og det har været tålt længe nok), at det skal være nogle ekstreme (ofte gudløse) politikere, der skal stå frem som ’folkets røst’, når de (som det ofte er tilfældet) fastholder nogle ufornuftige meninger om ægteskabet, fosterdrabet, ’død og liv’-problematikken, trosfriheden… og meget andet!

Læs under Retsopgøret artiklen: ’HERLIGHEDSVEJEN(http://medgrundlovskallandbygges.dk)

Tlf: +45 30 15 38 68, email: johnynoer@hotmail.com

Med Grundlov skal Land bygges: konto nr.9790 – 0003445526

NOTA BENE:

Ønsker du at være medlem af Grundlovsforeningen, kan du tilmelde dig på: mail@mgslb.dk. Kontingent: årligt 250 kr. (for pensionister og studerende 125 kr.)

Næste udgivelse af ’Profetisk Journal’ og ’Med Grundlov skal land bygges’ er fredag, d.06.09.2024.

Kategorier: Uncategorized

0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *